Een aantal mensen uit mijn omgeving, vroegen mij hoe het nou was om met de Thalys te reizen, vooral hoe de ervaring van de 'ietwat' hogere snelheid nu was. Immers, in Nederland doen de treinen op de langere trajecten, maximaal 140km/u. De Thalys doet op de Hogesnelheidslijn Schiphol - Antwerpen een 'bescheiden' 300km/u. Dat is dus ruim het dubbele aan snelheid, en dat merk je vooral aan de gehalveerde reistijd tussen Amsterdam en Antwerpen, dat met de Thalys maar 72 minuten duurt, tegenover 2 en een half uur per 'normale' trein.
Welnu, toen ik voor het eerst ooit in de Thalys stapte, viel mij al direct op dat het een zeer fijne trein was om te betreden: knus, warme uitstraling, gezellig, vooral netjes, schoon. Maar vooral de rust viel mij op, totaal geen geluiden meer van buitenaf, gewoon stil.
[Foto op Flickr]
[Foto op Flickr]
Wat ook wel plezant is, is dat echt iedere zetel beschikt over een eigen 230 volt stopcontact (contactdoos type-F). Handig voor je Smartphone, tablet of laptop.
Maar goed, ik zou het gaan hebben over het comfort van de TGV. Bij mijn eerste vertrek vanaf Amsterdam centraal, viel mij al op dat hij vrij stil was, en zijn bewegingen over de vele wissels bij het centraal station, leken mij ook minder dan dat ik van de 'gewone' treinen gewend was. De mensen die alvast naar de uitgang lopen in de gewone trein, als hij Amsterdam centraal nadert, weten dat een gewone trein nou niet bepaald stabiel en stil rijdt. Maar goed, wat mij verder ook opviel, was dat ik maar weinig meekreeg van zijn (lage) snelheid op dat moment. Uiteindelijk kwam de Thalys op Schiphol aan, en ik wist dat hij na vertrek vanaf Schiphol, op de HSL terecht zou komen.
Het was toen nog de eerste reis voor mij per Thalys, dus ik keek bij het verlaten van de Schiphol-tunnel, eens op de GPS snelheidsmeter:
Welnu, dacht ik bij mijzelf, dit is nog een normale snelheid. Enkele minuten later dacht ik bij mijzelf, dat hij nog steeds rond die snelheid zou zitten. Ik had namelijk niets gemerkt van enige vorm van acceleratie, ik vond enkel dat het landschap wat sneller voorbij leek te komen. Dus, ik pakte opnieuw de GPS snelheidsmeter erbij, zette hem maar in het raam neer, en wachtte op zijn GPS-fix. Toen hij die weer te pakken had, kreeg ik een wat plezantere snelheid op zijn display te zien:
Echt, ik had niets gemerkt van zijn acceleratie, zo mooi gelijkmatig als dat het ging. Van de hogere snelheid op dat moment, merkte ik ook niet echt veel. Nee, ik vond de Thalys met zijn 300km/u, stukken comfortabeler dan een gewone intercity met slechts 140km/u op de klok.
Ik was na mijn eerste Thalys ervaring, dan ook gelijk verkocht. De veel kortere reistijd, het comfort, de luxe, het maakt het reizen gewoon stukken plezanter. Ik heb het echt gepresteerd, om vanuit Westzaan (Noord-Holland) in 2 uur tijd, Belgiƫ te bereiken per openbaar vervoer! Probeer vanuit de Randstad hetzelfde eens te bereiken per openbaar vervoer, naar bijvoorbeeld de provincies Friesland en Groningen. Juist, dat gaat je niet lukken.
Ok, ik ga weer even terug naar het comfort. Tijdens mijn laatste reis per Thalys, was ik eens 1e klas gegaan, in de Thalys aangeduid als "Comfort 1". Als je in Comfort 1 reist, krijg je je maaltijd en drinken aan je zetel. Dat zit gewoon bij de prijs inbegrepen. Omdat ik op de vroege ochtend ging, werd dat dus een ontbijt met koffie. Het gaat nu vooral even om de koffie in dit verhaal, en ik heb hier nu even enkele foto's in 1 foto geplakt:
Ik heb bewust de koffie even uitvergroot. Let vooral op hoe glad de koffie eruit ziet, terwijl de Thalys op dat moment gewoon tegen de 300km/u aan liep (zie rechts bovenin). Ik zie geen enkele rimpel ten gevolge van een trilling of wat dan ook. Ook dat is een mooie indicatie, hoe comfortabel de TGV is op de hogere snelheden. Ik zal bij een toekomstige reis, eens een betere foto trekken van de koffie.
De Thalys heeft dan ook mijn volledige goedkeuring gekregen, en ik kan het iedereen wel aanbevelen.
Kijk voor meer informatie bij NS International, of bij Thalys zelf.
Voor mijn foto's, zie mijn Flickr pagina, of bekijk de foto's per Album.
Een tevreden reiziger.....
-edit-----------
Even een toevoeging achteraf wat de koffie betreft, want dat vergat ik helemaal in mijn verhaal: de koffie is prima te drinken, gewoon lekker dus en ook goed warm.
-edit-----------